Svenskt lösgodis - smakupplevelsen som går på export

Världsmästare i godisätande

Visste du att vi svenskar faktiskt är världsmästare i godisätande? Med imponerande 17 kilo godis per person och år toppar vi listan över världens godiskonsumenter. Det betyder att en genomsnittlig svensk njuter av cirka 300 gram godis varje vecka – ungefär en välfylld påse. Omräknat blir det hela 3200 Ahlgrens bilar per år!

När självplockhyllorna introducerades på 80-talet revolutionerade det våra godisvanor. Plötsligt blev godis både billigare och mer tillgängligt, vilket fick konsumtionen att skjuta i höjden. Trots tandläkarnas lovvärda försök med "Lördagsgodis" unnar sig de flesta av oss sötsaker när lusten faller på – inte bara på helgen.

Vissa tider på året går vi verkligen all in. Under påsken, smågodisets stora högtid, ökar försäljningen av lösviktsgodis med hela 140% hos Cloetta jämfört med andra månader. Det är tydligt – vi svenskar har en särskild plats i hjärtat för vårt godis.

Smakrikedom i lösgodishyllan

En av lösgodisets största fördelar är friheten att skapa din egen perfekta blandning. Här finns något för alla smaklökar:

  • Söta favoriter som geléhallon, colaflaskor och chokladpraliner

  • Syrliga sensationer som får munnen att dra ihop sig på det där härliga sättet

  • Salt lakrits – den nordiska delikatessen som älskas av många svenskar

De storsäljande smakerna är oftast de fruktigt söta och rejält syrliga. Kombinationen av socker och syra skapar en oemotståndlig upplevelse – det ska pirra på tungan av citronsyra för att sedan rundas av med något mjukt och sött.

Vår kärlek till saltlakrits är också värd att nämna. Denna nordiska specialitet förbryllar ofta utländska besökare, men för oss lakritsälskare finns det inget bättre än den där salta smaken som bryter av all sötma. I lösgodishyllan finns verkligen något för varje tänkbar smakpreferens – från milda skumsvampar till supersalta lakritsskallar.

Moderna trender i godisvärlden

Godisvärlden står aldrig still. Nya trender dyker ständigt upp i hyllorna:

  • Naturligare ingredienser: Svenskt godis innehåller ofta riktigt socker istället för högfruktos-majssirap, och många sorter är veganska och glutenfria

  • Äkta färg- och smakämnen: Flera tillverkare har bytt ut syntetiska färger mot naturliga extrakt, som gurkmeja i skumbananer

  • Social media-fenomen: Svenskt lösgodis har blivit viralt på TikTok med över 120 miljoner videos taggade #swedishcandy

Den kanske största trenden är ändå hur vi konsumerar och kommunicerar om godis genom sociala medier. "Godissallader" – där man blandar olika lösgodissorter i en skål – har blivit ett globalt fenomen. Efter pandemin verkar många vilja unna sig guldkant i vardagen genom färgglada sötsaker.

Plötsligt vill hela världen smaka "Swedish candy". Efterfrågan har skjutit i höjden, och vissa butiker har till och med rapporterat om tillfällig godisbrist när populära sorter tagit slut. Vårt älskade lösgodis har gått från att vara en svensk tradition till att bli en internationell trend – utan att vi behövt ändra recepten det minsta.

Lösgodis erövrar världen

Länge var lösgodiskonceptet unikt för Norden, men nu har resten av världen fått smak för vår söta tradition. En milstolpe var när IKEA introducerade svenskt plockgodis i sina amerikanska varuhus 2015. Under namnet "Lördagsgodis" kunde kunder välja bland 45 olika sorters svenska godbitar.

IKEA marknadsförde stolt att godiset tillverkades enligt svenska recept – utan transfetter, utan högfruktos-majssirap och med naturliga färgämnen. Detta lockade många nyfikna amerikaner att prova.

Under 2023 exploderade intresset för svenskt godis internationellt. Plötsligt ville alla testa våra sura godisar, skumsvampar och colaflaskor. Flera amerikanska butiker började sälja svenskt lösgodis, och tillverkare som Bubs och Cloetta fick öka produktionstakten för att möta efterfrågan.

Fenomenet blev så stort att till och med affärspressen rapporterade om "Swedish candy craze" som påverkade globala leveranskedjor – inte illa för några skopor karameller och chokladbitar!

Lösgodiset har gått från att vara en lokal svensk tradition till att bli ett internationellt fenomen. Det svenska sättet att äta godis – varierat och med glädje – har visat sig ha en universell dragningskraft. Så nästa gång du fyller påsen med dina favoritbitar, tänk på att du deltar i en tradition som nu sprider sig långt utanför Sveriges gränser.

Välkommen till Godissvampen – där sött, surt och salt möts i perfekt harmoni! 🍬✨

Föregående
Föregående

Stycksaker & Konfektyr

Nästa
Nästa

Snacks